Standardyopiekimałoletnich
Standardy ochrony małoletnich w Braniborska Clinic (wersja skrócona dla małoletnich)- załącznik nr 2 znajdziesz na końcu strony!
Standardy opieki małoletnich wersja pełna
Rozdział I Definicje
§ 1
1.Standardy – Standardy ochrony małoletnich w Braniborska Clinic;
2.Braniborska Clinic/Przychodnia - Izabela Rubisz, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Braniborska Clinic Praktyka Lekarska Izabela Rubisz, ul. Braniborska 10E/U6, 53-680 Wrocław, NIP: 8942986867;
3.Pracownik - pracownicy, współpracownicy, niezależnie od podstawy zatrudnienia miejsca zatrudnienia oraz pełnionych stanowisk (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariusze, studenci, rezydenci, stażyści, praktykanci);
4.Kierownictwo – osoba, która w strukturze Przychodni, zgodnie z obowiązującym przepisami oraz uregulowaniami wewnętrznymi Przychodni, jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach Przychodni;
5.Dziecko/Małoletni - każda osoba fizyczna, która nie ukończyła 18 lat;
6.Opiekun dziecka/małoletniego - jego rodzic, opiekun prawny inny niż rodzic lub opiekun faktyczny;
7.Opiekun faktyczny - osoba sprawująca, bez obowiązku ustawowego, stałą opiekę nad małoletnim;
8.Krzywdzenie - każde zachowanie względem dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony, jak również każde działanie lub zaniechanie, skutkujące naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych i zakłóceniem jego rozwoju.
Rozdział II Postanowienia ogólne
§ 2
1.Wprowadzenie Standardów w Braniborska Clinic stanowi realizację obowiązku prawnego opisanego w art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich
2.Wszyscy pracownicy zobowiązani są do przestrzegania Standardów.
Rozdział III Zasady bezpiecznych relacji. Kontakty pomiędzy pracownikami, a małoletnimi
§ 3
1.Pracownicy stosują poniższe zasady bezpiecznych relacji pracownik–małoletni.
2.Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracownika wobec małoletniego jest działanie dla jego dobra i w jego najlepszym interesie.
3.Do wykonywania obowiązków zawodowych w Przychodni, w tym w szczególności w zakresie kontaktów z małoletnimi, dopuszczeni są wyłącznie Pracownicy, których dane nie zostały ujawnione w Krajowym Rejestrze Karnym.
4.Pracownicy mają obowiązek traktowania małoletnich w sposób podmiotowy oraz nie mogą stosować przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
5.W przypadku badania lub udzielania innych świadczeń medycznych wobec małoletniego, który nie ukończył 16 lat, konieczne jest uzyskanie zgody opiekuna.
6.W przypadku badania lub udzielania innych świadczeń medycznych wobec małoletniego, który ukończył 16 lat, konieczne jest uzyskanie jego zgody oraz jego opiekuna.
7.Małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo wyrażenia sprzeciwu wobec badania lub udzielania mu innych świadczeń medycznych, nawet wówczas gdy zgodę wyrazi jego opiekun. W takiej sytuacji na badanie lub udzielanie innych świadczeń medycznych wymagane jest uzyskanie zezwolenia sądu opiekuńczego.
8.Badanie małoletniego lub udzielanie innych świadczeń medycznych powinno odbywać się w obecności jego opiekuna, a w przypadku jeśli nie jest to możliwe, w obecności opiekuna faktycznego lub innego pracownika, chyba że małoletni wyraża zdanie odmienne.
§ 4
1.Pracownicy powinni kontaktować się z małoletnim wyłącznie w celach związanych z udzielaniem świadczeń medycznych, w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych.
2.Kontakt z małoletnim lub jego opiekunem poza godzinami pracy powinien odbywać się wyłącznie w sprawach związanych z udzielaniem świadczeń medycznych i w przypadkach uzasadnionych dobrem dziecka oraz za pomocą kanałów służbowych.
3.Kontakt Pracownika z małoletnim powinien uwzględniać prawo dziecka do prywatności. Pracownik powinien poinformować dziecko o tym, że ma prawo do poufności, jeśli dana informacja nie zagraża życiu lub zdrowiu dziecka i dotrzymanie poufności nie wiąże się ze złamaniem prawa. Jeśli zajdzie potrzeba ochrony dziecka bądź wystąpi inna sytuacja, z którą wiąże się ujawnienie określonych danych na temat dziecka, należy go o tym jak najszybciej powiadomić, wyjaśniając sytuację.
4.Pracownik w kontakcie z dzieckiem:
- przedstawia się, mówi kim jest oraz jaka jest jego rola w opiece nad małoletnim jako pacjentem;
- traktuje małoletniego z szacunkiem;
- komunikuje się z małoletnim w sposób życzliwy i cierpliwy, okazując empatię i dobrą wolę;
- zachowuje uczciwość i dobre intencje;
- wyjaśnia i tłumaczy małoletniemu podejmowane wobec niego czynności w sposób dostosowany do jego wieku oraz specjalnych potrzeb;
- informuje małoletniego o możliwości zadawania pytań w każdej sytuacji;
- zachowuje wrażliwość kulturową, szanuje i równo traktuje każde dziecko bez względu ze względu na jakiekolwiek cechy, w tym specjalne potrzeby, niepełnosprawność, rasę, płeć, religię, kolor skóry, pochodzenie narodowe lub etniczne, język, stan cywilny, orientację seksualną, stan zdrowia, wiek, zdolności, przekonania polityczne lub status społeczny;
Rozdział IV Zachowania niedozwolone wobec małoletnich
§ 5
1.Pracownikowi nie wolno:
- nawiązywać z małoletnim relacji o charakterze seksualnym ani romantycznym;
- proponować i podawać małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, środków odurzających, substancji psychotropowych, substancji psychoaktywnych;
- używać środków wskazanych w pkt 2 w obecności małoletnich w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub pobytu na terenie Przychodni;
- oglądać treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę w obecności małoletnich;
- prezentować małoletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę lub umożliwiać im zapoznanie się z tymi treściami;
- utrwalać wizerunku dziecka dla potrzeb prywatnych;
- utrzymywać niejawnych bądź ukrywanych kontaktów z małoletnim;
- utrzymywać z małoletnim kontaktów opartych na udzielaniu gratyfikacji albo wykorzystujących przewagę fizyczną, stosunek władzy bądź zależność;
- składać małoletniemu propozycji, obietnic, niewłaściwych dla relacji pracownik – małoletni;
- dotykać dziecka w sposób, który może być uznany lub jest nieprzyzwoity albo niestosowny;
- używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej małoletniego;
- stosować jakichkolwiek form przemoc wobec małoletniego;
- krzyczeć na dziecko, obrażać je, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć;
- ujawniać osobom nieuprawnionym informacji dotyczących małoletniego.
Rozdział V Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego
§ 6
1.Procedury interwencji mają za cel zatrzymanie krzywdzenia małoletniego oraz zapewnienie mu ochrony i bezpieczeństwa.
2.Każdy pracownik Przychodni jest zobowiązany do reagowania w przypadku podejrzenia, że małoletniemu dzieje się krzywda.
3.Pracownik Przychodni podejrzewający krzywdzenie małoletniego raportuje ten fakt Pełnomocnikowi ds. ochrony małoletnich, który odpowiada za dalsze prowadzenie interwencji.
4.W przypadku podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, należy powiadomić opiekuna, a w sytuacji gdy osoba podejrzewaną o krzywdzenie małoletniego jest jego opiekun, należy powiadomić Policję lub inne właściwe służby.
5.Fakt zidentyfikowania u małoletniego objawów krzywdzenia podlega odnotowaniu w dokumentacji medycznej.
6.Pracownicy powinni zwracać szczególną uwagę na następujące potencjalne symptomy krzywdzenia małoletnich:
- fizyczne ślady na ciele małoletniego takie jak: rany, siniaki, poparzenia, skaleczenia, odmrożenia i inne,
- ogólny stan i kondycję małoletniego takie jak: zaniedbanie ciała i ubrania, skrajne wychudzenie lub otyłość, stopień rozwój nieadekwatny do wieku,
- zachowanie małoletniego, np. zachowanie nieadekwatne do wieku, nadmierne wyciszenie, strach przed opiekunem lub inną osobą, moczenie,
- zachowanie opiekuna obejmujące m.in. : niespójne wyjaśnienia odnośnie okoliczności powstania śladów fizycznych na ciele małoletniego, brak zainteresowania stanem zdrowia małoletniego, niewłaściwe traktowanie dziecka, w tym stosowanie przemocy fizycznej lub słownej, pozostawanie opiekuna pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
- niepokojące wyniki badań.
7.W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na oznaki stosowania wobec niego przemocy, pracownicy podejmują interwencję poprzez niezwłoczne powiadomienie Policji lub innych właściwych służb.
8.W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie pracownicy podejmują interwencję poprzez niezwłoczne powiadomienie Policji lub innych właściwych służb.
9.W sytuacjach szczególnie niebezpiecznych, w tym w przypadku agresywnych zachowań opiekuna, podejrzenia pozostawania opiekuna pod wypływem alkoholu lub innego środka odurzającego, lub pozostawienia małoletniego bez opieki, personel podejmuje interwencję poprzez niezwłoczne powiadomienie Policji lub innych właściwych służb.
10.Jeżeli zachodzi podejrzenie, że krzywdzenie małoletniego następuje ze strony pracownika Przychodni, pozostali pracownicy są zobowiązani zgłosić niezwłocznie ten fakt w zależności od tego, kto dopuszcza się krzywdzenia - Pełnomocnikowi ds. ochrony małoletnich, kierownictwu, Policji lub innym właściwym służbom.
11.W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez pracownika Przychodni, pracownik ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.
§ 7
1.W przypadku zaobserwowania u małoletniego objawów, które mogą świadczyć o tym, iż małoletni doznał krzywdzenia, należy niezwłocznie przekazać informacje Pełnomocnikowi ds. ochrony małoletnich, który zawiadamia o tym odpowiednie służby celem zapewnienia wsparcia małoletniemu.
2.Przychodnia współpracuje z właściwymi organami władzy publicznej, które prowadzą postępowanie dotyczące krzywdzenia małoletniego, w tym przekazuje tym organom niezbędne informacje i udziela wyjaśnień.
Rozdział VI Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
§ 8
1.Standardy podlegają przeglądowi nie rzadziej niż co dwa lata.
2.Przegląd Standardów dokonywany jest przez zespół, w składzie powołanym przez kierownictwo.
3.W składzie zespołu powołanego przez kierownictwo do przeglądu Standardów uczestniczy Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich.
4.Celem okresowego przeglądu Standardów jest ich dostosowanie do aktualnych potrzeb oraz wymogów prawnych.
5.Z przeglądu Standardów sporządza się pisemny protokół, w którym dokonuje się oceny uregulowań, ich aktualności oraz zamieszcza się ewentualne propozycje zmian.
6.Protokół z przeglądu Standardów przedkłada się Kierownictwu, które podejmuje decyzję w przedmiocie wprowadzenia zmian w treści obowiązujących Standardów.
§ 9
Niezależnie od zasad przeglądu i aktualizacji Standardów w sposób opisany w § 10, realizacja Standardów oraz ich treść jest regularnie monitorowana, poddawana ocenie oraz zmieniania w przypadku stwierdzenia takiej konieczności.
§ 10
Kierownictwo wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza nowe brzmienie Standardów.
Rozdział VII Zasady korzystania w Przychodni z sieci Internet
§ 11
1.Przychodnia nie udostępnia pacjentom urządzeń z dostępem do sieci Internet.
2.Sieć WiFi jest udostępniona w Przychodni w celu korzystania z niej w sposób zgodny z prawem.
3.W celu ochrony małoletnich przed nieodpowiednimi i szkodliwymi treściami, zaleca się opiekunom stosowanie blokady rodzicielskiej, w przypadku gdy małoletni korzysta z wnoszonych do Przychodni własnych urządzeń elektronicznych.
Rozdział VIII Zasady przygotowania pracowników do stosowania Standardów oraz sposób potwierdzania znajomości Standardów
§ 12
1.Pracownicy są zapoznawani z obowiązującymi Standardami przez osobę do tego wyznaczoną lub przez kierownictwo.
2.Wzór oświadczenia pracownika o zapoznaniu się ze Standardami oraz zobowiązaniu do ich przestrzegania stanowi załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.
3.Kierownictwo przeprowadza okresowy audyt dotyczący znajomości Standardów przez pracowników Przychodni oraz w razie potrzeby organizuje szkolenia z powyższego zakresu.
Rozdział IX Zasady i sposób udostępniania Standardów małoletnim oraz ich opiekunom
§ 13
1.Standardy są dokumentem ogólnodostępnym.
2.Standardy w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich są dostępne:
- na stronie internetowej Przychodni pod adresem: https://www.braniborska.clinic/pl
- w rejestracji Przychodni;
3.Każdy małoletni lub jego opiekun małoletniego może otrzymać Standardy do wglądu.
Rozdział X Osoba odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
§ 14
1.Kierownictwo wyznacza Pełnomocnika ds. ochrony małoletnich, do którego należy przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletnim.
2.Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich odpowiada za udzielenie wsparcia małoletniemu w sytuacjach zagrażających jego dobru.
3.Informacja na temat osoby pełniącej funkcję Pełnomocnika ds. ochrony małoletnich oraz danych kontaktowych jest dostępna w Przychodni.
Rozdział XI Zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji dotyczącej zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
§ 15
1.Kierownictwo Przychodni prowadzi i przechowuje dokumentację dotyczącą incydentów oraz zdarzeń zagrażających dobru małoletnich.
2.Każdy ujawniony lub zgłoszony na terenie Przychodni incydent oraz zdarzenie zagrażające dobru małoletniego, zostanie odnotowany w formie pisemnej przez Kierownictwo Przychodni lub osobę do tego przez nie upoważnioną. Notatka powinna zawierać opis stanu faktycznego oraz opis podjętych działań.
Rozdział XII Przepisy końcowe
§ 16
1.Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2.Standardy w wersji skróconej, przeznaczone dla małoletnich stanowią załącznik nr 2 do niniejszego dokumentu.
Standardy ochrony małoletnich w Braniborska Clinic (wersja skrócona dla małoletnich)- załącznik nr 2
-
Jesteśmy zespołem lekarzy i innych specjalistów i stworzyliśmy naszą przychodnię bo chcemy pomagać ludziom. Liczy się dla nas komfort i dobro naszych pacjentów. Chcemy żeby wszystkie dzieci czuły się u nas bezpiecznie i dobrze.
-
Jako dziecko masz u nas szczególne prawa, których nasi pracownicy muszą bezwzględnie przestrzegać. Twoje dobro jest dla nas najważniejsze!
-
Masz prawo wiedzieć jak nazywa się lekarz lub inny specjalista, który będzie Cię leczył w naszej przychodni. Podczas wizyty Ty również możesz mu powiedzieć jak chciałbyś żeby się do Ciebie zwracał.
-
Na badania możesz wejść z mamą, tatą lub inną osobą, pod opieką której jesteś. Pamiętaj! Oni mogą być zawsze przy Tobie.
-
Przed badaniem pracownik naszej przychodni wytłumaczy Ci co będzie robił i dlaczego. Postara się by badanie było dla Ciebie jak najbardziej komfortowe i nie bolało. Jeśli coś będzie Cię niepokoić, nie bój się nam o tym powiedzieć.
-
Naszemu pracownikowi możesz powiedzieć wszystko, on jest tu po to, żeby Ci pomóc. Masz prawo, żebyśmy Cię uważnie wysłuchali.
-
Przekazanie pracownikowi naszej przychodni informacji o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważne. Dzięki tej wiedzy lekarz będzie mógł Ci pomóc jak najlepiej.
-
Pracownikom naszej przychodni możesz zadawać pytania. Chętnie na nie odpowiedzą. Postaramy się rozwiązać Twoje problemy i wyjaśnić Ci wszystkie wątpliwości.
-
Szanujemy Twoje uczucia i potrzeby. Jeśli więc będziesz czegoś potrzebował podczas wizyty w naszej przychodni, daj nam po prostu znać. Chcemy, żebyś czuł się u nas dobrze.
-
W naszej przychodni nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować. Nikomu nie wolno Cię krzywdzić. Pracownicy naszej przychodni nie mogą też używać wobec Ciebie wulgarnych i obraźliwych słów. Zasługujesz na szacunek i jak najlepsze traktowanie.
-
Pracownicy naszej przychodni nie mogą oferować Ci alkoholu, papierosów czy innych używek, nie mogą także korzystać z nich w Twojej obecności.
-
Pracownicy naszej przychodni mają obowiązek reagować, jeśli zaobserwują, że Twoje dobro może być zagrożone. Jeśli zauważą, że dzieje Ci się coś złego, powinni zawiadomić o tym Twojego opiekuna lub odpowiednie instytucje. Wszystko po to żeby Ci pomóc.
-
Pamiętaj ! Cokolwiek dzieje się w Twoim życiu, nie jesteś sam i zawsze możesz na nas liczyć. Jeśli cokolwiek nie podobało Ci się w naszej pracy lub poczułeś się u nas źle, możesz nam o tym powiedzieć. Możesz też do nas napisać na adres email: info@braniborska.clinic lub po prostu do nas zadzwonić na numer telefonu: 71 71 66 790 lub 780 745 706. Nie grożą Ci za to żadne konsekwencje.